Vodní lupa – válcová čočka
Pokus číslo: 1903
Cíl pokusu
V tomto experimentu budeme pozorovat předměty za lupou tvořenou kulatou sklenicí plnou vody.
Pomůcky
Válcová sklenice, papír, fixy nebo pastelky.
Postup
Na rovnou podložku ve výši očí dětí položíme válcovou sklenici. Za sklenici umístíme obrázek, který chceme zvětšit, a nastavíme ho do předem vyzkoušené vzdálenosti tak, aby nebyl extrémně deformovaný a zároveň aby bylo patrné jeho pozdější zvětšení.
Do sklenice poté nalijeme vodu a sledujeme, jak se obrázek za vrstvou vody zvětší.
Vysvětlení
Sklenice s vodou funguje jako válcová čočka (ta se mimo jiné používá ke korekci některých očních vad). Díky lomu paprsků světla na rozhraní skla a vody vidíme obraz zvětšený, stranově převrácený a na stranách deformovaný (obr. 1).
Vysvětlení pro děti
Sklenice s vodou tvoří „zvětšovací sklo“. Můžeme dětem ukázat a vysvětlit pojem „čočka“. Pokud nemáme přímo samostatnou skleněnou čočku, můžeme ukázat čočku v brýlích na blízko, lupě nebo připomenout, že čočky jsou také součástí dalekohledu.
A protože se sklenice chová jako čočka, obrázek se zvětšil. V čem se liší sklenice od čočky, která je v lupě, je tvar, ale to nám tady nevadí.
Technické poznámky
-
Pro větší efekt při předvádění dětem na místě připravíme jen sklenici a obrázek. Vodu nalijeme do sklenice až ve chvíli, kdy se budou děti dívat. Uvidí tak zvětšení „v přímém přenosu“.
-
Pokud obrázek bude veliký nebo bude moc daleko od sklenice, deformace nám zničí celý obraz (obr. 2).
-
Metodické poznámky
Je potřeba dbát na to, aby se děti srovnaly nebo vystřídaly přímo před sklenicí. Pokud stojí jen trochu ve špatném úhlu, neuvidí nic, jen zdeformovaný obraz předmětů za sklenicí. Dobré je se dětí klidně i vícekrát ptát, co viděly. Často se děti soustředí na jiný jev nebo se bojí říci, že nic nevidí.
Se zařazením tohoto pokusu do pohádky o Dlouhém, Širokém a Bystrozrakém se můžete setkat v tomto materiálu.