Curieho motory, konstrukce IV-V
Pokus číslo: 2182
Cíl pokusu
Budeme sestrojovat otáčivé motory fungující na principu fázového přechodu látky při zahřívání nad Curieho teplotu.
Teorie
Curieho bod je teplota, při níž se feromagnetická látka mění na paramagnetickou – jinými slovy, téměř se přestává přitahovat k magnetům. Této vlastnosti lze využít pro konstrukci Curieho motoru.
Motory, které v tomto experimentu zkonstruujeme, budou mít podobu otáčivých motorů z feromagnetického materiálu, který zahříváme v blízkosti permanentního magnetu. Když část feromagnetického drátu vložíme do plamene, stane se po zahřátí lokálně paramagnetickou látkou a tato část nebude přitahována blízkým magnetem, ke kterému se proto přitáhne následující část drátu. Pootočením motoru se první část dostane mimo plamen a další část naopak do plamene – postupně se tak první část ochladí a ve vhodné pozici motoru se znovu bude k magnetu přitahovat. Tento děj se bude periodicky opakovat, čímž získáme otáčivý motor.
Další konstrukce Curieho motorů lze vidět v experimentu Curieho motory, konstrukce I-III.
Pomůcky
konstrukce motoru viz jednotlivé postupy
hořák a zápalky
permanentní magnet (my využíváme neodymový)
stojan na konstrukce a magnet
Postup konstrukce IV
Z třífázového analogového elektroměru vyjmeme otáčivou část s diskem umístěnou v kovovém držáku.
Na osu dáme kousek papíru a omotáme měděným drátem, který bude držet niklovou obruč.
Z niklového drátu vytvoříme obruč a připevníme ji pomocí měděnných drátů k ose elektroměru.
Do blízkosti obruče umístíme magnet.
Na obruč, poblíž umístění magnetu, namíříme plynový hořák a zapálíme.
Postup konstrukce V
Do osy špuntu vyvrtáme otvor o tloušťce 4 mm do hloubky přibližně 2-3 cm.
Do špuntu vyvrtáme kolmo na osu otvor o tloušťce 1 mm a hloubce 1 cm. Další dva otvory umístíme rovnoměrně po plášti válce.
Do otvoru v ose umístíme odšroubovanou část propisovací tužky, která je umístěna na mačkacím mechanismu, viz obr. 2, obr. 3.
Do otvorů v plášti umístíme měděné dráty.
Z niklového drátu vytvoříme obruč a pomocí měděných drátů ji připevníme na špunt.
Do stojanu umístíme jehlu nebo hřebík a na hrot umístíme část propisovací tužky ve špuntu.
Do blízkosti obruče umístíme dva magnety, každý na jinou pozici, ideálně naproti sobě.
Na obruč, do blízkosti obou magnetů, umístíme hořáky a zapálíme je.
Vzorový výsledek
Video níže zachycuje vzorový výsledek pro konstrukci IV Curieho motoru.
Video níže zachycuje vzorový výsledek pro konstrukci V Curieho motoru.
Technické poznámky
Konstrukci V lze sestavit z běžně dostupných pomůcek a niklového drátu. Konstrukce IV je sestavena z třífázového analogového elektroměru, který již není běžně dostupný.
Konstrukce by měly fungovat i za použití běžněji dostupného ocelového drátu, avšak funkčnost je horší než v případě použití niklového drátu.
U otáčivých motorů je nutné mít obruč pokud možno vycentrovanou, aby se motor otáčel.
Použijeme-li silný magnet, bude jev patrnější, neboť tření v ložisku a nedokonalosti v konstrukci jsou překonány silou magnetu.
Často se vyplatí umístit hořák ne přímo pod místo nejblíže k magnetu, ale trochu stranou tak, aby zahřívaná část nebyla symetricky blízko k magnetu, pak se může stát, že se motor neotáčí jedním směrem, ale jednou tím a podruhé opačným směrem.
Neodymové magnety mají doporučenou pracovní teplotu 80 °C, někdy je nutné použít pro magnet chlazení. Jako dostatečné chlazení stačí pasivní chlazení větším kusem kovu. U používání ocelového drátu místo niklového je často potřeba magnety více chladit.
Metodické poznámky
Doporučujeme mít tento pokus umístěný na místě, kde jej budeme předvádět a mít dopředu vyzkoušené, kde mít umístěn hořák, kde magnet a kde konstrukci motoru, aby byl efekt patrný.
Zkuste se studentů zeptat, co by mohlo nastat po zapálení hořáku a diskutujte s nimi možné výsledky, které vymyslí.
Doporučujeme při provádění experimentu dodržovat zásady bezpečnosti práce a nenechat studenty, aby pokus prováděli sami, bez dozoru vyučujícího.
Komentář
Pro sestavování motoru studenty doporučujeme použít konstrukci III, která je popsána v úloze Curieho motory, konstrukce I-III.