Jak proudění vzduchu urychluje vypařování kapalin
Pokus číslo: 1625
Cíl pokusu
Cílem experimentu bude kvalitativně ukázat, že odstraňování par nad hladinou kapaliny urychluje její vypařování.
Teorie
K vypařování, tedy skupenské přeměně kapaliny na plyn, dochází za každé teploty, při které je daná látka kapalná. Rychlost vypařování je obecně ovlivněna mnoha faktory; na úrovni střední školy se obvykle zmiňuje, že k rychlejšímu vypařování přispívá nižší povrchové napětí, vyšší teplota kapaliny, větší povrch její hladiny a odstraňování par vznikajících nad hladinou. V následujícím experimentu se zaměříme na poslední jmenovaný vliv, a to pouze kvalitativně; kvantitativní přístup je popsán v experimentu Závislost rychlosti vypařování na odstraňování par nad hladinou kapaliny.
Odstraňování par nad vypařující se kapalinou často bezděčně sami používáme – foukáme na lžíci s horkou polévkou či čajem, aby nám dříve vychladly. Vypařující se kapaliny totiž odnímají svému okolí teplo nutné ke změně skupenství (tzv. skupenské teplo vypařování) a tím jej ochlazují. Pokud tedy naše foukání vede k intenzivnějšímu odpařování, vede současně k rychlejšímu poklesu teploty kapaliny.
Pomůcky
Termovizní kamera, technický líh, dva listy papíru.
Postup
Vezmeme si dva listy papíru, jeden ponecháme suchý, na druhý vylijeme malé množství technického lihu o pokojové teplotě; papír lihem velmi rychle nasákne. Nyní budeme foukat střídavě na suchý, střídavě na mokrý papír a budeme sledovat teplotní změny termovizní kamerou.
Vzorový výsledek
Úspěšné provedení pokusu ilustruje video níže. Zatímco suchý papír (na videu vlevo) se vzduchem z našich úst zjevně zahřívá, teplota nasáklého papíru (na videu vpravo) při přibližně stejné intenzitě foukání klesá. (To platí zejména na okrajích papíru; přímo v místě, na které foukáme, může převažovat ohřívání vzduchem z úst.)
Při přípravě tohoto videa byla použita termovizní kamera FLIR i7. Teplotní rozsah škály barev byl zvolen v intervalu 11 °C až 34 °C, emisivita ε = 0,95.
Technické poznámky
Papírem se líh snadno propije, dejte tedy pozor na to, abyste pod tímto papírem neměli položené něco, čemu by mohl líh uškodit.
Provedení tohoto experimentu s vodou je mnohem méně průkazné, doporučit lze obecně spíše těkavé kapaliny (z nichž technický líh je z těch dostupnějších a bezpečnějších).
Metodické poznámky
Vysvětlení experimentu můžeme postavit jako problémovou úlohu. Foukání na suchý papír jasně ukazuje, že vzduch z našich úst je teplejší než okolí. Jak je tedy možné, že mokrý povrch se jeho vlivem ochlazuje? Diskusí bychom měli dojít k tomu, že vzduch z našich úst sice skutečně je teplejší než okolí, ale jeho proudění (odstraňování par) způsobí intenzivní vypařování lihu, jež svým chladicím efektem (odebíráním skupenského tepla vypařování) převládne nad ohříváním vyfouknutým vzduchem.
Protože líh se vypařuje poměrně intenzivně i bez foukání, bude mít již na začátku experimentu papír nasáklý lihem nižší teplotu než papír suchý. Je tedy potřeba žákům zdůraznit, že při fouknutí tato teplota ještě poklesne, naopak, přestaneme-li foukat, roste zpět na původní hodnoty (byť jsou nižší než teplota okolí).
Wind chill, pocitová teplota
Výše uvedený experiment může být modelem pro zcela reálnou situaci, kterou běžně zažíváme – stačí nahradit foukání větrem a papír nasáklý lihem lidskou pokožkou. Nejeden z nás již někdy ošklivě prochladl poté, co vyšel upocený a nedostatečně oblečený do větrného dne. Podobně jako v případě lihu, také odpařování lidského potu je vzdušným prouděním (odstraňováním par) urychlováno a nekrytá místa těla jsou odebíráním skupenského tepla vypařování intenzivně ochlazována.
V každodenním životě se ale setkáváme ještě s jiným efektem, který snižuje náš teplotní komfort, a to bez ohledu na to, zda jsme „zvlhčeni“ potem či nikoliv; opět je za něj ale zodpovědný vítr, proto bývá označován jako wind-chill efekt. Lidské tělo si ve své bezprostřední blízkosti vytváří tenkou „vrstvu“ ohřátého vzduchu, která tvoří jakousi naši tepelnou izolaci, zmenšuje teplotní rozdíl mezi naším tělem a okolím a tím částečně omezuje tepelné ztráty. Při větrném počasí je tato izolační vrstva ihned odvanuta a vnímáme tak okolní teplotu jako nižší, než když vládne bezvětří. Vnímaná teplota se označuje jako wind-chill a velmi důvěrně ji znají horolezci, lyžaři, polárníci apod.
Na internetu lze snadno dohledat tabulky wind-chill efektu pro různé kombinace skutečné teploty vzduchu a rychlosti větru – jako příklad uvádíme tabulku na stránkách Fyzwebu. Kromě toho existují také on-line kalkulačky, které wind-chill dopočítávají – doporučit lze například stránky Národní předpovědní služby National Weather Service, které pro výpočet používají empiricky odpozorovaný vztah
\[\{t_\mathrm{w}\}\,=\,13{,}12\,+\,0{,}6215\{t_\mathrm{s}\}\,-\,11{,}37\{v\}^{0{,}16}\,+\,0{,}3965\{t_\mathrm{s}\}\{v\}^{0{,}16}\]kde tw je wind-chill, ts skutečná teplota vzduchu (obě teploty ve stupních Celsia) a v rychlost větru (v kilometrech za hodinu). Tento model je používán pro vítr silnější než 5 km/h a skutečnou teplotu nižší než 10 °C.
Společně s rychlostí větru ovlivňuje naše vnímání teploty také vlhkost vzduchu – vyšší vlhkost znamená subjektivně vyšší vnímanou teplotu (tzv. heat index). Tento efekt je obvykle vyhodnocován při teplotách vyšších než 27 °C a relativní vlhkosti vzduchu vyšší než 40 %.
Obě výše zmiňované teploty, wind-chill i heat index, bývají v českém prostředí označovány jako pocitová teplota a stávají se běžnou součástí předpovědí počasí, jak ukazuje například obr. 1 převzatý ze zpravodajského webu pocasi.idnes.cz.
I v českém prostředí pak existují webové aplikace (např. Meteopage), které pocitovou teplotu na základě vlivu rychlosti větru a vlhkosti vzduchu dopočítávají, a to pro širokou škálu teplot.
Základy práce s termovizní kamerou - odkaz na PDF
Tento experiment využívá termografické měření. Dokument Experimentujeme s termovizní kamerou shrnuje teorii termografie a základní doporučení a postupy, které mohou napomoci k přesnějším a nezkresleným výsledkům měření.